אודות

פרוש המילה אשטנגה הוא אשטה=8 אנגה=איבר. על פי היוגה סוטרא של פטנגלי קיימים 8 שלבים המביאים את המתרגל היוגי להתפתחות רוחנית.

  1. יאמה – ערך התנהגותי לפיו צריך לנהוג. הכוונה לערכים אוניברסאליים מוסכמים: האימסה – אי אלימות, המנעות מפגיעה במחשבה, דיבור או פעולה בכל יצור חי. סטיה – אמירת אמת, כנות. אסטיה – המנעות מחמדנות, מגניבה.ברהמצריה – טוהר בעשיה, איפוק מיני.אפאריגרה – אי רכושנות, לא לצבור דברים.
  2. ניאמה – משמעת עצמית: שאוצה – טוהר הגוף. סנטושה – סיפוק ממה שיש. טאפס – התלהבות.סואדהיאיה – לימוד עצמי מכתבים עתיקים קדושים.אישוורה פראנידהאנה – התמסרות לאלקים.
  3. אסאנה – תנוחות יוגה, תירגול פיזי שנועד לטהר את הגוף והמחשבה‪. אנא = גוף אסה =ישיבה, ישיבה בתוך גוף כל שצריך לעשות על מנת שהישיבה בתוך הגוף תיהיה אפשרית.
  4. פראניאמה – הנעת הנשימה, הגברת חמצן למח שיוצרת תודעה בריאה ועירנית.
  5. פרטיהארה – התכנסות החושים, ריסון החושים על מנת לימנוע הסחת הדעת מכל מה שטפל.
  6. דהארנה – ריכוז.
  7. דהיינה – מדיטציה, מצב תודעתי שמתקבל מתוך תרגול של ששת השלבים הקודמים.
  8. סמאדהי – מצב מדיטטיבי שבו יכול האדם להיות אחד עם הטבע, החיבור אל הקוסמוס.

ששת הסדרות באשטנגה יוגה:

הסדרה הראשונה – נקראת יוגה ציקיטסה, יוגה תראפיה. סידרה זו היא החשובה ביותר מכל הסדרות כיוון שהיא הבסיס לתירגול שאר סדרות. ע"‪"י תירגול סידרה זו נבנה יסודות נכונים של זקיפות, שליטה באוג'אי ובאנדות, הסדרה הראשונה מתמקדת בכפיפות לפנים

הסדרה השניה – נאדי שודהנה, טיהור מערכת העצבים מתמקדת בעיקר בכפיפות לאחור, בהקשתות.

הסדרות השלישית, רביעית, חמישית ושישית הן סדרות מתקדמות נקראות סטירה בהאגה – תירגול מתקדם. סדרות אלו משלבות בין גמישות לכח ואליהן ניגשים אחרי תרגול ממושך של הסדרות הראשונות, סדרות אלו מצריכות רמה גבוהה של גמישות, ענווה וצניעות.

מדיטציה:

מדיטציה היא לב היוגה, בלי מדיטציה (דהיאנה – השלב השביעי באשטנגה) התרגול יהיה טפל וההתקדמות שבו לעיתים איטית יותר וסבוכה. בלי היוגה הישיבה למדיטציה יותר קשה ופחות נוחה.

סגירת תפריט